المناهل
Volume 3, Numéro 1, Pages 177-195
2022-08-25

التناظر في القرآن الكريم، سورة البقرة أنموذجا

الكاتب : درديري هجيرة .

الملخص

ملخص: نحاول في هذا البحث المتواضع التطرّق إلى ظاهرة قرآنيّة قلّما أفرد لها الباحثون دراسة خاصة، ألا وهي ظاهرة "التناظر" في القرآن الكريم، ولعل سبب ثنيهم عن ذلك يرجع إلى كون هذه الظاهرة تتقاطع إلى حدّ كبير مع ظاهرة "التكرار". ونعتقد أنّنا لسنا في حاجة إلى الخوض في هذا الموضوع لأنّ علماء التفسير والبلاغة قد أفاضوا فيه الدراسة والاستقصاء. لكن مناسبة البحث تستدعي الوقوف على أسرار هذه الظاهرة التي تعدّ في حدّ ذاتها إعجازا، إذ كيف لآية أو لفظ أن يتواتر بانتظام سواء في سورة بعينها كما هو الحال في سورة "الرّحمن"، حيث تكررت الآية الكريمة ﴿فبأيّ آلاء ربكما تكذبان﴾ واحدا وثلاثين مرّة، أو قصصا لرسل وأنبياء مع أقوامهم في سور عديدة كما هو الحال مع إبراهيم ولوط عليهما السلام مع قوميهما، أو آدم عليه السلام مع إبليس دون أن يحدث في نفس القارئ نفورا أو امتعاضا، باعتبار أنّ النفس الإنسانيّة توّاقة إلى التجديد منجذبة إليه، راغبة عن التكرار-كما يبدو للوهلة الأولى- نافرة منه، حيث إن التناظر ينأى بدلالته عن التكرار، ذلك لأنّه وجه من وجوه الإعجاز القرآني الذي يستدعي التدبّر في ألفاظه ومعانيه التي حبكت حبّكا، حتى لكأنّ الواحدة منها ما خلقت إلاّ لتتلاحم وتتآلف مع الأخرى، فتصنع هذا النسيج الربّاني الذي عجز البشر أن يأتوا بمثله، ولن يتأتى لهم ذلك حتى ولو كانوا على قلب رجل واحد. ومن شأن "نظرية التناظر" التي تميّز بها القرآن الكريم، أن تبرز الوجه الجمالي الإعجازي الذي يستلطفه الذوق، ويتقبله العقل، وترتاح له الأذن، بل وتتذلل له الجوارح كلّها ظاهرها وباطنها، وتنكشف أسراره، يقول تبارك وتعالى ﴿الله نزّل أحسن الحديث كتابا متشابها مثانيّ تقشعرّ منه جلود الذين يخشون ربّهم ثمّ تلين جلودهم وقلوبهم إلى ذكر الله﴾ سورة الزمر، الآية 23. وهذا ما سنفصله لاحقا. Abstract: In this modest research, we try to address a Qur’anic phenomenon that researchers have rarely devoted to a special study, namely, the phenomenon of “symmetry” in the Holy Qur’an. We believe that we do not need to delve into this subject because scholars of interpretation and rhetoric have extensively studied and investigated it. However, the occasion of the research calls for finding out the secrets of this phenomenon, which is in itself a miracle For a verse, or a word, to be repeated regularly, whether in a particular surah, as is the case in Surat “Al-Rahman”, where the noble verse ﴾Which of the favors of your Lord do you deny﴿ is repeated thirty-one times, or stories of messengers and prophets with their people in many surahs, as is the case with Abraham and Lot on them Peace with their people, or Adam, peace be upon him, with Satan without causing resentment or resentment in the mind of the reader, given that the human soul is eager for renewal, attracted to it, desiring repetition - as it seems at first glance - to be alienated from it? As symmetry distances its significance from repetition, because it is one of the aspects of the Qur’anic miracle that calls for reflection on its words and meanings. The one who woven so tightly that it was as if one of them was not created except to cohere and harmonize with the other, thus making this divine fabric that humans have been unable to come up with, and that will not be possible for them even if they are on the heart of one man. The “symmetry theory” that characterizes the Holy Qur’an highlights the miraculous aesthetic face that tastes like, ﴾the mind accepts, and the ear is comfortable for him, and even all the limbs are submissive to him, outwardly and inwardly, and its secrets are revealed. The skins of those who fear their Lord shiver, then their skins and hearts soften to the remembrance of God. ﴿Surat Al-Zumar, verse 23. This is what we will discuss later.

الكلمات المفتاحية

البلاغة ; القرآن الكريم ; التناظر ; التكرار. ; إسرائيل. ; the Holy Quran ; symmetry ; Israelites ; repetition ; rhetoric.