مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 11, Numéro 3, Pages 34-53
2022-09-02
الكاتب : سريدي فتيحة .
لا يختلف اثنان حول الثراء المعرفي والأدبي الذي حمله رولان بارث R/ Barthes في مشروعه النقدي وكل من قرأ كتاباته يعترف بقيمة هذا المنجز ومقولاته حول: النص، واللذة، والقراءة والكتابة، والإنتاجية النصية، والتي وفقها يتحول خطابه النقدي إلى إبداع يغري على القراءة والتأمل والتأويل، وقد كشفت مدونتنا النقدية المنتقاة والموسومة ب: "كان وأخواتها، لذة النص، عنف النص لنجيب العوفي "عن مدى اقتراب النقاد العرب ومن منطلق منهجي واع من تصورات بارث، وهم في هذا الصدد لم يكن المنهج بالنسبة إليهم وسيلة في المقاربة أوالمساءلة، وإنما هو غاية مكنتهم من الخروج عن الرؤية المجحفة في حق النص الأدبي، وأعادت له حقوقه المنتهكة. There is no disagreement about the cognitive and literary richness that Roland Barthes carried in his critical project, and everyone who read his writings recognizes the value of this achievement and his points of view about: text, pleasure, reading and writing, and textual productivity, according to which his critical discourse turns into creativity. Our selective critical blog tagged with: “kana wa akhawatouha ,by Nagib al –awfi the pleasure of the text, the violence of the text” revealed the extent to which Arab critics approach and from a conscious methodological standpoint of Barth’s perceptions, and in this regard they were not the approach For them, it is a means of approach or accountability, but it is an end that enabled them to depart from the unfair vision of the literary text, and restored to it its violated rights.
النص، اللذة، قراءة، انفتاح النص، الإنتاجية. ; text, pleasure, reading, openness of text, productivity.
زعيط فريحة
.
لحمر فيصل
.
ص 249-274.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.