مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا
Volume 1, Numéro 2, Pages 97-116
2021-09-01
الكاتب : بلدية بن زطة . فريدة بولسنان .
ملخص: تحيلنا مشكلة " فرط الحركة " إلى تمثل ملامح اضطراب سلوكي مرافق لمرحلة الطفولة وفق جدول عيادي لأعراض جامعة بين التوظيف النفسي، السياقات الدفاعية، والخاصيات العقلية وكذا المعاش العلائقي، أين تظهر الحركة الزائدة عن الإيقاع الطبيعي لدى الطفل، التشتتية على مستوى الإنتباه والإندفاعية. مما يوقظ حماسة الأسرة والمختصين نحو البحث عن سبل التكفل والتعامل الناجح مع الطفل مفرط الحركة. لذا تسعى هذه الورقة البحثية النظرية إلى توصيف أهم أساليب الفحص والتكفل بالطفل مفرط الحركة في ضوء خاصياته ومقاربة للمداخل التفسيرية المختلفة. Summary: The problem of "hyperactivity" refers us to the characteristics of behavioral disorder accompanying the childhood stage, according to a clinical schedule of symptoms combining between psychological employment, defense contexts, mental characteristics, as well as relational life situation. Where the movement appears in excess of the normal rhythm of the child and distraction at the level of attention and impulsivity. Which awakens the enthusiasm of the family and specialists towards the search for ways to support and successfully deal with the hyperactive child. Therefore, this theoretical research paper seeks to describe the most important methods of examination and care for the hyperactive child in light of its characteristics and an approach to the various explanatory approaches
الكلمات المفتاحية: أساليب التكفل، الفحص، فرط الحركة، الوسط المدرسي. Keywords: Support methods, screening, hyperactivity, the school environment.
أحسن جاب الله حسيبة
.
جنادي لمياء
.
ص 115-136.
بن لغريب نجاة
.
ص 107-116.
بختي زهية
.
طاهيري نصيرة
.
ص 85-106.
حفيان ميمونة
.
اومليلي حميد
.
ص 329-358.
ابراهيم بورشاشن
.
ص 7-44.