افاق فكرية
Volume 10, Numéro 1, Pages 107-122
2022-05-05
الكاتب : عاشوري فتيحة .
تروم هذه الورقة البحثية إلى إبراز تعالق الفن بالسّياسة، فلطالما سار معها جنبا إلى جنب راصدا تطوراتها في ضعفها وقوّتها في جميع مراحلها التّاريخية، ولا شك أن الحديث عن الفن يقتضي الحديث عن الجمالي، والشّعر باعتباره طاقة فنية جمالية اكتسب جدارته من قوة شعريته، رافق السّياسة في كل أطوارها، وعبّر عن آرائه ومواقفه إلى جانب السّاسة تجاه الأحداث في لغة وإن كانت مضامينها صلبة، فإنّ قوة اللّغة منحتها طاقة تأثيرية لأداء أغراض معيّنة. لذلك ترنو دراستنا إلى إبراز جماليات السياسي في النّص الشّعري المغاربي الذي لم يتوان في غمرة الأحداث التّاريخية والسّياسية والاجتماعية والثّقافية عن التقاط هذه اللحظات بذائقة شعرية عالية، ذلك أنّ اللغة الأدبية ليست أداة التصوير والإيقاع المولد للمعنى، وللكثير من الدلالات المنزاحة فقط، وإنّما هي الحيز الغير محدود الحامل للفكر في منتهى حدود تأويلاته، وفي أحيانا كثيرة استند الشّعراء في تجميل أفكارهم و رؤاهم على الرّمز، خاصّة مع الجيل الجديد الذي غلبت عليه أدلجة السّياسة، بخلاف الجيل المحافظ الذي كانت سياسته ثوريّة اجتماعيّة. Abstract This research paper aims to highlight the art of politics, as it has always walked side by side, observing its developments in its weakness and strength at all stages of history, and there is no doubt that talking about art requires talking about aesthetics, poetry as an aesthetic artistic energy has gained its merit from the power of its poetry, accompanied politics at all levels, and expressed its opinions and positions alongside politicians towards events in a language, and although its contents are solid, the power of language has given it an influential energy to perform certain purposes. Our study looks forward highlighting the aesthetics of politics in the Maghreb poetic text, which did not hesitate in the midst of historical, political, social and cultural events to capture these moments with high poetic taste, because literary language is not the instrument of photography and rhythm generating meaning, and for many of the connotations removed not only, but is the unlimited space carrying the thought of the limits of its interpretations, and often the poets based their beautification of their ideas and visions on the symbol, especially with the new generation dominated by the evidence of politics, unlike the conservative generation, whose policy was social revolutionary
الشّعر، السّياسة، الجمال، تداخل، المغاربي.