Sciences of sport performance
Volume 2, Numéro 2, Pages 100-119
2020-12-30
الكاتب : عماد هنوس . عبد الحفيظ العلوي .
تناولت الدراسة الحالية التربية العملية (البيداغوجيا التطبيقية) ودورها في تنمية كفاءات التخطيط، التنفيذ والتقويم لدى الطلبة المعلمين، طلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، بحيث موضوع التربية العملية من المواضيع التي لها علاقة بتكوين طالب اليوم ومعلم الغد من جميع النواحي، كما أن التربية العملية لها علاقة مباشرة بمهنة التدريس حيث يكتسب الطلبة فيها مستوى من الكفاءات التدريسية، فهل للتربية العملية بأنواعها دور فعال في تنمية هذه الكفاءات التدريسية لدى الطلبة المعلمين لعلوم الرياضة. وبذلك فهي تهدف إلى إبراز دور التربية العملية في إكساب الطلبة الكفاءات التدريسية، إضافة إلى تطوير التربية العملية وكذا إبراز أن التربية العملية هي الخبرة الأولى للطالب في ميدان التدريس، وأيضا الرؤية المستقبلية لمعاهد علوم الرياضة لغرض تكوين وإكساب طلابها لأعلى الكفاءات التدريسية. واعتمدنا في جمع البيانات على استمارة استبيان وقد تمت صياغتها على فرضية الدراسة وهدفها، حيث اعتمدنا في بنائها على صدق المحكمين، وعلى ثباتها اعتمدنا على الاختبار واعادة الاختبار وبطريقة موضوعية، وقد تبنت دراستنا المنهج الوصفي الذي نراه مناسبا والذي يعتمد أساسا على وصف الظواهر وتحليلها، وذلك لدى عينة قوامها 38 طالبا وطالبة، حيث قمنا باختيارها بطريقة عشوائية عن طريق أخذ 40% من المجتمع الذي يقدر ب: 96 طالب وطالبة. وتتمثل الأساليب الاحصائية المنتهجة لمعالجة النتائج على الحزمة الاحصائية SPSS وذلك عن طريق تفريغ البيانات في الحزمة، وقد أسفرت النتائج النهائية على أن للتربية العملية دور فعال في تنمية الكفاءات التدريسية لدى طلبة علوم الرياضة وتهيئتهم للممارسة التربوية مستقبلا، حيث فسرت النتائج ونوقشت في ضوء الفرضيات والخلفية النظرية للدراسة وتمثلت أهم التوصيات في أنه يجب ان يعرف الطالب – حتى لا يتردد ويفقد ثقته بنفسه- أنه قد تعتريه حالة من الخوف والقلق في بداية ممارسته للتربية العملية وعند مواجهته للتلاميذ أثناء الحصة. كما يجب أن يعرف الطالب المعلم مسبقا حتى لا يفاجئ أنه قد يلاحظ وجود فجوة بين ما درسه من نظريات ومبادئ ومعارف في الكلية وما يحدث بالفعل داخل ساحة المؤسسة وأن يحرص الطالب على إقامة نوع من العلاقة الطيبة مع المعلم المتعاون. The current study dealt with practical education (applied pedagogy) and its role in developing the competencies of planning, implementation and evaluation among student, students of the sciences and techniques of physical and sports activities, so that the subject of practical education is one of the topics related to the formation of the student today and the teacher of tomorrow in all respects, and practical education It has a direct relationship with the teaching profession, where students acquire a level of teaching competencies, so does practical education of all kinds have an effective role in developing these teaching competencies among students who teach sports science? Thus, it aims to high light the role of practical education in providing students with teaching competencies, in addition to developing practical education, as well as high lighting that practical education is the student's first experience in the field of teaching, and also the future vision of sports science institutes for the purpose of training and equipping its students with the highest teaching competencies. In collecting data, we relied on a questionnaire form that was formulated based on the hypothesis and purpose of the study, as we relied in its construction on the validity of the arbitrators, and on its consistency, we relied on testing and retesting in an objective manner, and our study adopted the descriptive approach that we deem appropriate, which mainly relies on describing and analyzing phenomena. With a sample of 38 male and female students, we selected them randomly by taking 40% of the population that is estimated: 96 male and female students. The statistical methods adopted for processing the results are represented by the SPSS statistical package by unpacking the data into the package, and the final results have resulted in practical education having an effective role in developing the teaching competencies of students of sport sciences and preparing them for future educational practice. The results were interpreted and discussed in light of the hypotheses and theoretical background. For the study, the most important recommendations were that the student should know - so as not to hesitate and lose his self-confidence - that he may experience a state of fear and anxiety at the beginning of his practical education and when he encounters students during the class. The student must also know the teacher in advance so as not to be surprised that he may notice a gap between what he studied in terms of theories, principles and knowledge in the college and what is actually happening within the institution’s arena, and that the student should be keen to establish a kind of good relationship with the cooperating teacher.
التربية العملية، الكفاءات التدريسية، الطالب الجامعي، الجامعة.
مسعودي طاهر
.
قاسم المختار
.
حميدة خالد
.
ص 1072-1082.
عبابسه نجيب
.
ص 269-282.
قصار ماحي
.
زروق نايل
.
خينش علي
.
ص 516-534.
بيطار هشام
.
طوبال امين
.
ادريس خوجة محمد رضا
.
ص 283-298.