مجلة العلوم النفسية والتربوية
Volume 7, Numéro 4, Pages 107-125
2021-09-24
الكاتب : منصوري نفيسة .
تهدف الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة برنامج إرشادي أسري مقترح في تنمية استراتيجيات التعامل لدى الأولياء مع أطفالهم التوحديين وتقييم مهاراتهم في التفاعل مع أطفالهم، ودراسة الفروق لديهم على مقياس استراتيجيات التعامل. اتبع المنهج التجريبي في الدراسة الذي استهدف:(15) أب وأم لطفل توحدي تتراوح أعمار أطفالهم (410 سنة) مسجلون في المركز النفسيالبيداغوجي للأطفال المعوقين ذهنيا بوهران. تم استخدام مقياس استراتيجيات التعامل (CISS) المقنن على البيئة الجزائرية (CRASC 2006)، والمعاد تعديل أبعاده وفقراته من قبل الباحثة وكذلك تم بناء برنامج إرشادي يقيس تعامل الأولياء مع أطفالهم التوحديين المتكون من (15) جلسة إرشادية. أفادت نتائج الدراسة إلى ارتفاع مستوى مهارات الأولياء في تعاملهم مع أطفالهم وأظهرت تقديرهم الايجابي، وزادت درجاتهم على المقياس المستخدم في التطبيق البعدي، بتوظيفهم للاستراتيجيات الايجابية والمتمثلة في: (تغيير الوضعية وحل المشكل، إعادة البناء المعرفي للموقف)، وأظهروا تقبلا لسلوكات أطفالهم التوحيديين.The study aims to identify the extent to which a proposed family counseling program contributes to developing coping strategies for parents with their autistic children, assessing their skills in interacting with their children, and studying their differences on the scale of coping. Follow the experimental approach that targeted: (15) father and mother of an autistic child, whose children range in age (410 years), registered in the psycho-pedagogical center for mentally handicapped children in Oran. A standardized coping strategies scale (CISS) was used on the Algerian environment (CRASC 2006), and its dimensions and paragraphs were re-modified by the researcher. In addition, an instructional program was built that measures parents ’treatment of their autistic children, consisting of (15) counseling sessions. The results of the study reported an increase in the level of parents ’skills in dealing with their children and showed their positive appreciation, and their scores increased on the scale used in the post application, by employing the positive strategies of: (changing the position, solving the problem, cognitive reconstruction of the situation), and they showed acceptance of their children's unifying behavior.
استراتيجيات التعامل ; أولياء أطفال التوحد ; طفل توحدي ; توحد ; برنامج إرشادي أسري ; Coping strategies ; parents of autistic children ; autistic child ; autism ; family counseling program.
أحمد فواتيح عائشة
.
بن أحمد قويدر
.
ص 207-225.
محمدي كريمة
.
برزوان حسيبة
.
ص 80-96.
بن حرزالله مراد
.
ص 13-32.