المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية
Volume 15, Numéro 1, Pages 93-109
2021-02-15
الكاتب : تلي عبد الرحمن . قاسمي الحسني علياء .
هدفت الدراسة الحالية إلى التعريف بمفهوم الذكاء الاصطناعي ، إضافة إلى مجالاته ومميزاته وأهمية الذكاء الاصطناعي بشكل عام ، وتطبيقاته التربوية ،ولاسيما دوره في تطوير استراتيجيات ونماذج التدريس « التعليم االذكي نموذجا »، مصحوبة بعرض للدراسات السابقة التي تناولت الذكاء الاصطناعي مع التعليق عليها. تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي القائم على المسح النظري للأدبيات العلمية لأنه الأنسب لمعرفة كافة جوانب الدراسة، وقد توصلت الدراسة بمجموعة من النتائج والاقتراحات التي من شأنها تسهم في تسهيل عملية تنفيذ التعليم الذكي والاستفادة منه وذلك من خلال : - تحديث مدارس وتطوير البنية التحتية لها ، من خلال تزويدها بالأجهزة اللوحية والمحمولة والتقنيات التي يتم تقديمها لعرض المحتوى الإلكتروني بشكل سهل . - توفير مجموعة من شبكات التواصل السريعة والمرنة . - العمل على جعل المنهاج مناهج إلكترونية وذلك من حوسبتها . - إجراء دورات تكوينية من حين لآخر لتدريب و إعداد و تأهيل الكوادر الوطنية للتعامل مع مختلف جوانب هذه التقنية . Abstract : The present study aimed et introducing the concept of artificial intelligence ,in addition to its fields and features, the importance of artificial intelligence in general , and its educational applications , especially its role in developing strategies and teaching models ̏Smart Education Models ˝ accompanied by the presentation of previons studies that dealt with artificial intelligence with commentary . The descriptive analytical approach based on the theoretical survey of scientific literature has been followed because it is best suited to know all aspects of the study. The study reached a set of results and suggestions that would contribute to facilitating the process of implementing smart education and benefit from it, through: - Modernizing schools and developing their infrastructure, by providing them with tablets and mobile devices and the technologies that are offered to display electronic content easily. Providing a group of fast and flexible communication networks. - Work to make the curriculum electronic and that from computerization. Conducting training sessions from time to time to train, prepare and qualify the national cadres to deal with various aspects of this technology. The present study aimed et introducing the concept of artificial intelligence ,in addition to its fields and features, the importance of artificial intelligence in general , and its educational applications , especially its role in developing strategies and teaching models ̏Smart Education Models ˝ accompanied by the presentation of previons studies that dealt with artificial intelligence with commentary .
الذكاء الاصطناعي ; الذكاء الإنساني ; التعليم الذكي ; Artificial intelligence; Human Intelligence; Intelligent education
بن راشد رشيد
.
بلحاج حسنية
.
ص 53-72.
بوديار شيماء
.
ص 58-82.