مجلة المنظومة الرياضية
Volume 8, Numéro 1, Pages 07-19
2021-03-10

أثر توظيف الفيديو التفاعلي لتحسين مهارة المحاورة في كرة السلة لدى اللاعبين الناشئين بولاية تيارت.

الكاتب : بن سميشة العيد .

الملخص

هدف الدراسة إلى التعرف على أثر توظيف الفيديو التفاعلي في تحسين جميع مهارات المحاورة (المنخفضة- بتغيير السرعة - بتغيير الاتجاه - العالية) في كرة السلة لدى اللاعبين الناشئين بولاية تيارت، استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي وأجريت الدراسة على عينة قصديه قوامها (16) لاعباً ناشئاً من اللاعبين الأساسين التابعين للمدارس الاكمالية، وتوصلت الدراسة إلى أن الفيديو التفاعلي أدى إلى تحسن في مهارة المحاورة (المنخفضة- بتغيير السرعة - بتغيير الاتجاه - العالية) في كرة السلة، وبلغت نسبة التحسن لجميع مهارات المحاورة (23,50%)، ووجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات لاعبي المجموعة التجريبية ومتوسط درجات لاعبي المجموعة الضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية لمهارة المحاورة (المنخفضة- بتغيير السرعة - بتغيير الاتجاه - العالية) في كرة السلة، وأوصى الباحث بتزويد المدارس والأندية بأجهزة الفيديو التفاعلي، وتصميم قاعات دراسية قريبة من الملاعب مزودة بأجهزة الفيديو التفاعلي. - الكلمات المفتاحية: (الفيديو التفاعلي، المحاورة، المحاورة في كرة السلة، اللاعبين الناشئين). Abstract: The aim of the study is to identify the effect of employing interactive video on improving all dribbling skills (low - changing speed - changing direction - high) in basketball among young players in the state of Tiaret. The researcher used the semi-experimental approach and the study was conducted on an intentional sample of (16) young players Of the main players belonging to the supplementary schools,The study found that the interactive video led to an improvement in the skill of dribbling (low - changing speed - changing direction - high) in basketball, and the improvement rate for all dribbling skills was (23.50%), and there were statistically significant differences between the average scores of the experimental group players. The average scores of the control group players in the dimensional measurement in favor of the experimental group for the skill of dribbling (low - changing speed - changing direction - high) in basketball, and the researcher recommended providing schools and clubs with interactive video devices, and designing classrooms close to the stadiums equipped with interactive video devices. Keywords: (interactive video, discussion, basketball dialogue, emerging players).

الكلمات المفتاحية

(الفيديو التفاعلي، المحاورة، المحاورة في كرة السلة، اللاعبين الناشئين).