فصل الخطاب
Volume 6, Numéro 3, Pages 83-96
2017-09-01
الكاتب : صباح عطية سويبج .
إنَّ لكل دراسةٍ تحليلية لعملٍ مسرحي هي في حقيقة الأمر تتوجه نحو دراسة وتحليل خصوصيات الظاهرة السوسيولوجية للمجتمع من خلال اللغة وعناصرها البنائية لنمو وتطور النص المسرحي ولاسيّما اللغة المنطوقة. يبقى النص محكوماً بالذوق الجمالي وبمستوى إدراكهِ وتمثلهِ في كل مرحلةٍ من المراحل التي يمرُّ بها المجتمع والأديب. إذ أصبح رافداً من روافد السلطة في الواقع وفي المؤسسات الثقافية القائمة ولهُ دور فعال في قلب العلاقات بين الكتابة ومستقبلها كما هو الحال في نصوص فدريكو غارسيا لوركا المسرحية وتعاملها الفلسفي مع سوسيولوجيا العصر وتطلعاتها، ومع نص " يرما " الذي يستمد صلاحيته وعمقه وأبعاده من العلاقات والأنساق اللغوية داخل نصيتهِ، فصارت شعريتهِ في التمسرح تقوم على شعرية الاستعمال اللغوي والأسلوبي. Abstract : Every analytical study of a theatrical work is in fact directed towards studying and analyzing the specificities of the sociological phenomenon of the society through language, particularly the spoken one, and its structural elements that contribute to the development of the theatrical text. The theatrical text remains governed by the aesthetic taste, level of its perception, and its representation in each of the stages that society and the writer go through; it has become a source of power in reality and in the existing cultural institutions. The theatrical text has an active role in the core connections between writing and its future, as is the case in Federico García Lorca's theatrical texts, including Yerma’ play, and her philosophy with the contemporary sociology and its aspirations. The text ‘Yerma’ derives its validity, depth and dimensions from its linguistic relationships and patterns, so its poetry in dramatization became based on the poetic use of linguistic and stylistic usage
سوسيولوجيا الادب ؛ المسرح؛ لوركا؛ مسرحية يرما؛ الأديب؛ المجتمع؛ الذوق؛ الجمال؛ اللغة ؛ النص؛ الأسلوب. Keywords: Sociology of art and literature, Lorca, Yarma play, writer, society, taste, aesthetics, language, text, style
Khelifa Fatma
.
pages 21-28.
Kellal Sihem Farah
.
pages 1259-1289.
Hammouche Bey-omar Rachida
.
pages 117-126.
حياة لـمـليـكـشـي
.
Zermani Malika.
.
pages 183-206.
Zermani Malika
.
pages 211-228.