المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 4, Numéro 3, Pages 16-28
2017-03-30
الكاتب : هالة دوغمان .
This research paper deals with the topic of social networks and religious discourse directed towards the youth category. We have identified Facebook as a model, as social networks are among the new communication media in which interests and spoils are mixed, and its impact on youth values in particular has become clear, and the ruling remains predominant. The aim of this paper is to indicate the most important means and means of contemporary advocacy for the purpose of alerting academics and officials in official and unofficial religious institutions and students from various disciplines and youth in general and all formation institutions to take advantage of these means in calling to God Almighty, in strengthening religious discourse, and reducing the gap between Advocates on the one hand and among the target audiences of that religious discourse, influencing public opinion and advocating decent morals and lofty principles in the march to advocate God Almighty and rationalizing the uses of technology so that it contributes effectively to the value system تتناول هذه الورقة البحثية موضوع شبكات التواصل الاجتماعي والخطاب الديني الموجه لفئة الشباب وقد حدّدنا موقع الفايسبوك كنموذج، حيث أنّ شبكات التواصل الاجتماعي تعتبر من بين الوسائط الاتصالية الجديدة التي تختلط فيها المصالح والمفاسد، وأثرها على قيم الشباب خاصة بات واضحا، ويبقى الحكم فيه للغالب منها. والهدف من هذه الورقة هو الإشارة إلى أهم وسائل وسبل الدعوة المعاصرة لغرض تنبيه الأكاديميين والمسؤولين في المؤسسات الدينية الرسمية وغير الرسمية والطلبة من مختلف التخصصات والشباب بصفة عامة وجميع مؤسسات التنشئة للاستفادة من هذه الوسائل في الدعوة إلى الله تعالى، وفي تدعيم الخطاب الديني، وتقليص الفجوة بين الدعاة من جانب وبين الجماهير المستهدفة من ذلك الخطاب الديني، والتأثير في الرأي العام والدعوة إلى الأخلاق الكريمة والمبادئ السامية في مسيرة الدعوة إلى الله تعالى وترشيد استخدامات التكنولوجيا حتى تسهم بشكل فعّال في المنظومة القيمية.
Social networks, religious discourse, users الخطاب الديني؛ المستخدم؛ شبكات التواصل الاجتماعي.
طويطي مصطفى
.
مصطفاوي الطيب
.
ص 65-79.
قدوري ريم فتيحة
.
ص 249-260.