جماليات
Volume 6, Numéro 1, Pages 375-408
2019-12-27
الكاتب : بشير بويجرة سميرة .
المخرج المسرحي يعمل على تحويل العلامات الموجودة في النص من دال ومدلول الى علامات بصرية سمعية حركية .، تناولت الباحثة في هاته الدراسة مسرحية يامنة للمخرجة صونيا نموذجا ، لدراسة اليات اشتغال المخرجة في تحويل علامات النص اللفظية الى علامات حركية ، وهنا لنبين احدى الموقفين الذي تبنته في هذا العرض المسرحي، فالنص المسرحي محل تساؤل منذ بدايات المسرح اعتبره أصحاب الموقف الكلاسيكي مهما واحدى ركائزه المهمة وقد طالبوا بالمحافظة عليه وترجمته حرفيا دون الاخلال به ،غير ان الموقف الطلائعي ثاروا عليه واعتبروه احدى مفردات العرض المكملة ، وهنا تتغير العلامة وتأخذ عدة دلالات ، وايحاءات ويستعمل المخرج من أجل ذلك أدواته الخاصة والمتمثلة في التشكيلات الحركية والسينوغرافيا ، والاضاءة وحتى الموسيقى ، يتم ذلك وفق أسلوب اخراجي ، منطلقه منهج اخراجي معين ، واقعي أو مضاد للواقعية . Theatrical director is working on converting the signs of the text from signified and the significant to visual auditory motor signals. In this study, the Researcher dealt with a play by the director Sonia as a model to study the mechanics of the director's work in converting the signs of the verbal text into dynamic signs. Here we can point out one of the two positions adopted by the director in this drama. Theatrical text is questionable since the beginning of the stage. And they demanded to preserve it and translate it literally without prejudice to it, but the position of the pioneers revolted it and considered it one of the items of the complementary presentation, and here change the sign and take several indications, and uses the director and for that his tools and the special formations For animation, synography, lighting and even music, this is done according to the method of directing, starting from a specific directing approach, realistic or anti-realistic
النص المسرحي ، المخرج المسرحي ، العلامة ، العرض المسرحي يامنة ، المخرجة صونيا ; Theatrical text - Stage director - The Sign-The play stage - yamna – the director sonia
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
ميهوبي رشيدة
.
رمضان الخامسة
.
ص 1328-1356.
قاسم بوزيد
.
بولقرون عبد الرحمان
.
ص 177-192.