مجلة العلوم الانسانية
Volume 19, Numéro 2, Pages 363-380
2019-12-19
الكاتب : طويل فتيحة .
تهدف هذه الدراسة؛ للكشف عن مكانة الأهداف التعليمية الوجدانية، التي تظهر ضمن مفاهيم المجالات البيئية في محتوى كتب الجغرافيا من مرحلة التعليم المتوسط بالجزائر، وقد تكونت عينة الدراسة من كتب الجغرافيا، وتم الاعتماد على منهج تحليل المضمون، ووحدة الفكرة كوحدة أساسية للتحليل، كما تم التأكد من صدق وثبات التحليل، لتقدر قيمة الثبات بـ 83,0,، ولاستخراج نتائج الدراسة تم حساب التكرار والنسب المؤوية، لتتوصل النتائج إلى وجود ضعف في مكانة الأهداف التعليمية الوجدانية في محتوى كتب الجغرافيا، و وجود خلل في ترتيبها، وبالتالي خلل وظيفي في بناء شخصية التلميذ من الناحية الوجدانية لتشييد المجالات البيئية. الكلمات المفتاحية: الأهداف التعليمية؛ الأهداف الوجدانية، البيئة؛ نسق الشخصية؛ كتب الجغرافيا. This study aims to reveal the status of the educational sentimental objectives, which appear within the concepts of environmental fields in the content of geography books of intermediate education in Algeria. The sample of the study consisted of geography books, and relied on the method of content analysis, and the unity of the idea as a basic unit of analysis. The validity and reliability of the analysis were verified, to estimate the value of stability by 83,0 and to extract the results of the study, the frequency and percentages were calculated, so that the results found a weakness in the status of emotional goals in the content of geography books, and a defect in the order, and thus dysfunction in the construction of the student's personality from emotional side for the construction of environmental fields. Keywords: Educational Objectives; Emotional Objectives; Environment; Personal Format; Geography Books.
الكلمات المفتاحية: الأهداف التعليمية؛ الأهداف الوجدانية، البيئة؛ نسق الشخصية؛ كتب الجغرافيا ; Keywords: Educational Objectives; Emotional Objectives; Environment; Personal Format; Geography Books.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
بوطورة حنان
.
منصوري سميرة
.
ص 377-399.