Sciences et Pratiques des Activités Physiques Sportives et Artistiques
Volume 8, Numéro 2, Pages 22-33
2019-12-14
الكاتب : بعوش خالد . جاري مراد . قرقور محمد .
الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مصادر الضغوط المهنية التي يتعرض لها أستاذ التربية البدنية والرياضية في الوسط المدرسي، وقد أجريت الدراسة على أساتذة التربية البدنية والرياضية لولاية بسكرة في المرحلتين الثانوية والمتوسطة البالغ عددهم (27) أستاذ تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وقد تم إتباع المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة هذه الدراسة، وقد تم إستعمال مقياس الضغوط المهنية لمحمد حسن علاوي الذي يحتوي على ستة محاور وهي ( العمل مع التلاميذ / الإمكانات المادية / الراتب الشهري / التوجيه التربوي / العلاقة بين الأستاذ والإدارة / العلاقة مع الأساتذة الآخرين ), وبعد جمع المعطيات وإجراء التحليلات والمعالجة الإحصائية توصل الباحثون إلى النتائج التالية: - لا يعاني أساتذة التربية البدنية والرياضية من ضغط مهني بسبب مصادر مرتبطة بـــــ ( العمل مع التلاميذ / الإمكانات المادية / الراتب الشهري / التوجيه التربوي / العلاقة بين الأستاذ والإدارة / العلاقة مع الأساتذة الآخرين ). وعليه تم اقتراح ما يلي: - زيادة الحوافز المالية للأستاذ التي تعتبر عامل مهم في التخلص من الضغوط . - القيام بندوات واجتماعات حيث يقوم فيها أستاذ التربية البدنية والرياضية بطرح العراقيل التي تواجهه في عمله والتوضيح له كيفية التغلب على العقبات . - رفع الروح المعنوية للأساتذة وشكرهم على العمل الذي يقومون به من طرف مدير المؤسسة والموجه التربوي والأساتذة الآخرين. Abstract: This study aimed to find out the sources of professional pressures experienced by the professor of physical and sports education in the school environment. The study was conducted on the teachers of physical and sports education in the wilaya of Biskra in the secondary and intermediate stages, numbering (27) professors randomly selected. For the nature of this study, the professional pressure gauge of Mohammed Hassan Allawi was used which contains six axes namely (working with pupils / material possibilities / monthly salary / educational guidance / relationship between the professor and management / relationship with other professors) And data analysis and statistical treatment, researchers found the following results: - Teachers of physical education and sports do not suffer from professional pressure due to sources associated with (work with students / material possibilities / monthly salary / educational guidance / relationship between the professor and management / relationship with other professors).Accordingly, the following was proposed: - Increased financial incentives for the professor, which is an important factor in the elimination of pressure. - Conduct seminars and meetings where the professor of physical education and sports put obstacles in his work and explain to him how to overcome obstacles. - Raise the morale of the professors and thank them for the work they are doing by the director of the institution and educational guidance and other professors.
الضغوط المهنية ; أساتذة التربية البدنية والرياضية
شرون رضوان
.
فنوش نصير
.
بزيو عادل
.
ص 244-260.
فتيحة طويل
.
مليكة جابر
.
ص 114-133.
بن حامد محمد
.
ص 63-89.
مخناش أكرم
.
مرابط مسعود
.
ص 65-78.
بدر الدين بوساق
.
مراد خلادي
.
ص 69-80.