مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 15, Numéro 1, Pages 53-66
2019-03-05
الكاتب : امنة بواشري .
ملخص يهدف البحث الى التعرف على اهمية تنمية قدرات الموارد البشرية في تطبيق مؤشرات الحوكمة للارتقاء بالعملية التعليمية ، اذ يشكل المعلم المورد الاساسي لإمداد المجتمع بالموارد البشرية المؤهلة القادرة على تنفيذ المهمات والانشطة اللازمة للنهوض بالمجتمع ، كما تشكل الحوكمة احدى الاتجاهات الادارية المعاصرة التي تعتمدها الدول للسيطرة على كافة الانشطة والعمليات التي تنفذها دوائرها و بالشفافية والموضوعية المطلوبة , ومن هنا برزت مشكلة البحث التي اشارت الى وجود قصور واضح في الاهتمام بتنمية مهارات الموارد البشرية وانعكاس ذلك على تطبيق مؤشرات الحوكمة للنهوض بالعملية التعليمية ، وقد أُعتُمد في البحث على اسلوب دراسة الحالة في الجانب التطبيقي ؛ اذ تم جمع البيانات من بعض المدارس العراقية ، و تم استخدام البرنامج الاحصائي (SPSS) في ادخال البيانات وتحليلها ، وقد اكدت معظم نتائج البحث على اهمية تنمية مهارات الموارد البشرية لدرجة اسهامها العالي في تطبيق مؤشرات الحوكمة ، وعليه اوصت الدراسة بضرورة الاطلاع على تجارب الدول المتقدمة في هذا المجال والاستفادة منها للارتقاء بالعملية التعليمية. الكلمات المفتاحية: الموارد البشرية؛ الحوكمة؛ العملية التعليمية. Abstract The development of the capabilities of humans resources for the application of governance in the educational process indicators Targeted this research to identify the importance of developing the capabilities of teachers in the application of governance indicators to improve the educational process, as it constitutes a teacher supplier fundamental to supply the community qualified human resources capable of implementing the tasks and activities necessary for the advancement of society, and governance pose an administrative trends of contemporary adopted by States to control all activities the operations carried out by its departments transparency required and objectivity, hence emerged the research problem by referring to the existence of a distinct lack of attention to the development of the skills of teachers and the reflection of this in the application of governance indicators for the advancement of the educational process, and the style of the case study on the practical side adopted to search as it has been collecting data from some Iraqi schools , Statistical software was used (SPSS) in data entry and analyzed, and has most of the research on the importance of developing the skills of teachers to score higher contribution in the application of governance indicators results confirmed, and it recommended that researchers need to hear the experiences of developed countries in this area and take advantage of them to improve the educational process. Keywords :humans resources; governance; process indicators.
الموارد البشرية؛الحوكمة؛العملية التعليمية؛المدارس؛التعليم.
زحزاح خالد
.
ص 135-145.
خنافيف محمد
.
ص 63-83.
رمزي بودرجة
.
حنان رزيق
.
ص 25-38.