مجلة الحكمة للدراسات الاسلامية
Volume 12, Numéro 1, Pages 08-24
2025-01-01

المسألة التربوية وإعداد إنسان الحضارة وفق النموذج الحضاري عند مالك بن نبي: رؤية في التنظير والتطبيق

الكاتب : قيراد دليلة .

الملخص

نتناول في هذه الورقة العلمية المشروع الحضاري عند مالك بن نبي وموقع المسألة التربوية منه باعتبارها موضعا هاما في مركزية عملية البناء الحضاري، وبناء شخصية حضارية متوازنة، كذا علاقة المسألة التربوية بالفكرة الدينية في إطار نظرية التغيير التربوي، ودورها في تفعيل مقتضيات النهوض الحضاري، مع بث نماذج واقعية متمثلة في تركيا وماليزيا وتفعيلهما لمشروع بن نبي في شقه التربوي و سبل الانتقال به من التنظير إلى التطبيق سعيا إلى ترسيم معالم الانتقال من النموذج الحضاري ع ند مالك بن نبي من التنظير إلى التطبيق وتعميمه على الدول العربية والإسلامية لتحقيق الصحوة الحضارية المنشودة، من خلال تقديم بيان فاعلية المسألة التربوية في تحقيق النهوض الحضاري في إطار التغيير التربوي. هذه الدراسة التي أفضت إلى بيان شخصية المفكر الجزائري مالك بن نبي العلمية والفكرية ودورها في بث نموذج حضاري أصيل، ومركزية المسألة التربوية في عملية بناء إنسان الحضارة كضرورة حتمية لتحقيق النهوض الحضاري المنشود، والحاجة للانتقال من التنظير إلى التطبيق في النموذج الحضارية. الكلمات المفتاحية: مالك بن نبي، النموذج الحضاري، الفكرة الدينية، المسألة التربوية، إنسان الحضارة، تركيا، ماليزيا. Reuseme : In this scientific paper, we discuss the civilizational project according to Malek Bennabi and the position of the educational issue within it, as it is an important topic in the centrality of the process of civilizational construction and the building of a balanced civilizational personality, as well as the relationship of the educational issue to the religious idea within the framework of the theory of educational change, and its role in activating the requirements of civilizational advancement, while broadcasting Realistic models represented by Turkey and Malaysia and their activation of the Bennabi project in its educational aspect and ways to move it from theory to application in an effort to demarcate the features of the transition from Malik Bennabi’s civilizational model from theory to application and circulate it to the Arab and Islamic countries to achieve the desired civilizational awakening, by presenting Explaining the effectiveness of the educational issue in achieving civilizational advancement within the framework of educational change. This study led to an explanation of the scientific and intellectual personality of the Algerian thinker Malek Bennabi and his role in spreading an authentic civilizational model, and the centrality of the educational issue in the process of building a human being of civilization as an inevitable necessity to achieve the desired civilizational advancement, and the need to move from theory to application in the civilizational model. Key words: Malek Bennabi, the civilizational model, the religious idea, the educational issue, the human being of civilization, Turkey, Malaysi

الكلمات المفتاحية

تربية - حضارة - انسان