المدونة
Volume 11, Numéro 2, Pages 351-360
2024-12-20

الأصول الفكرية والمعرفية للدراسات ما بعد الكولونيالية؛ من فرانز فانون إلى إدوارد سعيد .the Intellectual And Epistemic Origins Of Postcolonial Studies; From Frantz Fanon To Edward Said.

الكاتب : بن يوسف زينب .

الملخص

شهدت الساحة الفكرية مع مطلع النصف الثاني من القرن العشرين تغيرات جذرية انطلاقا من النقلة ما بعد حداثية، الأمر الذي أسهم بشكل كبير في التأسيس لفكر نقدي جديد، يسعى إلى مساءلة الخطابات وتفكيكها ، و في هذه الورقة البحثية حاولنا أن نغوص في دراسات فرانز فانون وادوارد سعيد كعلمين اساسيين باعتبار أن هذه الدراسات هي نقطة البداية لمرحلة جديدة تمّ فيها إعادة بلورة المفاهيم وتعرية الخطابات كاشفين بهذا عن البنيات الفكرية والثقافية المتوارية خلف تلك الخطابات الكولونيالية و الاستشراقية. ولا شك أن نظرية الخطاب ما بعد الكولونيالي قد تأسست على عاتق هذين المفكرين فجاء فانون محاولا تصحيح النظرة الاستعمارية لإنسان العالم الثالث الذي كانت المحاولات حثيثة لإخراجه من دائرة الإنسانية، ليأتي بعده إدوارد سعيد ويدرس الخطابات التي ساهمت وساعدت في خلق تلك النظرة إذا لم نقل أنها أسست لها لأن كتابة التاريخ تحفر في عمق الحضارات وفي اللحظة نفسها تتولد هي منه . Abstract: With the beginning of the second half of the twentieth century, the intellectual arena witnessed radical changes starting from the postmodern shift, which contributed greatly to the establishment of a new critical thinking thas seeks to question and deconstract discourses. We attemp in this paper to dive deep in the studies of Franz Fanon and Edward Said as essential scholars, given that these studies are the starting point for a new phase in which concepts were re-crystallized and discourses exposed. Thus, revealing the intellectual and cultural structures hidden behind those colonial and orientalist discourses. There is no doubt that the theory of post-colonial discourse was founded on the shoulders of these two thinkers. Fanon came trying to correct the colonial view of the Third World man, whom attempts were made to remove from the circle of humanity. Edward Said came after him and studied the discourses that contributed and helped in creating that view, if we do not say that they founded it. It is because the writing of history digs itself deep into civilizations and at the same moment is generated from it.

الكلمات المفتاحية

الاستشراق ; الدراسات الك ; ل ; نيالية ; الدراسات مابعد الك ; لنيالية