دفاتر مخبر الشعرية الجزائرية
Volume 9, Numéro 2, Pages 27-43
2024-12-16

التـناص بنيته وجمالياته دراسة تطبيقية في رواية "تماسخت " للحبيب السائح Intertextuality, Its Structure And Aesthetics An Applied Study On The Novel “tamasakht” By Al-habib Al-sayeh

الكاتب : مهدي عمار .

الملخص

ظهر مصطلح "التناص" في حقل الدراسات النقدية العربية متأخر نسبيا مقارنة بظهوره في النقد الغربي، حيث تلقاه النقد العربي بصورة فيها الكثير من الخلط والتشويش بسبب ربطه بمفاهيم متصلة بـ: الأدب المقارن، والمثاقفة، والسرقات الأدبية..، غير أن معناه عند الباحثين العرب المحدثين يكاد يكون هو ذاته عند الغربيين، ومع ذلك واجه إشكالية تعدد المصطلح على غرار الكثير من المصطلحات النقدية الغربية المنقولة إلى النقد العربي، وهذا ما جعل الدارس يجد صعوبة في إيجاد صياغة لفظية واحدة له، لذلك تعددت الترجمات و المسميات منها: (التناصية، النصوصية، تداخل النصوص...)، ورغم ذلك هيمن على حقل الدراسات النقدية العربية، وأخذ فيها المساحة الكبرى. The term "intertextuality" appeared in the field of Arab critical studies relatively late compared to its appearance in Western criticism, where Arab criticism received it in a way that contained a lot of confusion and confusion due to its association with concepts related to: comparative literature, acculturation, and literary theft..., However, its meaning to modern Arab researchers is almost the same as that of Westerners. However, it faced the problem of the multiplicity of the term, similar to many Western critical terms transferred to Arabic criticism, and this is what made the student find it difficult to find a single verbal formulation for it, so there were many translations and names. Among them: (intertextuality, textuality, intertextuality...), and despite this, it dominated the field of Arab critical studies, and took up the largest space in it.

الكلمات المفتاحية

التناص ; الر ; اية ; التعالق ; التش ; يش ; الاحالة ;  Intertextuality ;  The novel ;  Attachment ; amming ;  Referral