مجلة الانسان والمجال
Volume 10, Numéro 2, Pages 182-198
2024-12-15
الكاتب : مغراوي هناء . بن بلة خيرة .
يعد الخزف من بين الفنون التطبيقية التي وظف عليه عنصر الحرف العربي الذي كان له مكانة بالغة لدى الفنان المسلم على غير العناصر الزخرفية الأخرى، فورقتنا البحثية هذه تتناول نوع من أنواع الخط العربي ألا وهو الخط الكوفي الذي كان له مساحة واسعة في انتشاره من المشرق إلى المغرب الإسلاميين ما نتج عنه أنواع منها المورق، المزهر، المظفر، والهندسي. مع مطلع القرن الرابع الهجري بالمغرب الأوسط كان للخط الكوفي إقبال واسع في توظيفه سواء في المخطوطات أو على الفنون والعمائر من بينها الخزف الحمادي الذي تفنن الفخاري في توظيفه مراعيا القيمة الجمالية والوظيفية. Pottery is one of the applied arts that employs the element of Arabic letter element, which has a great status among Muslim artists, unlike other decorative elements. Our research paper deals with a type of Arabic script, namely Kufic script, which had a wide spread in the Islamic East and West, which resulted in types of Kufic script such as the leafy, the floral, the braided, and the geometric. At the beginning of the fourth century AH in the central Maghreb, the Kufic script was widely used in manuscripts and in arts and architecture, including Hammadid pottery, which the potter excelled in using, taking into account the aesthetic and functional value. We pose the question: Does the Kufic script during the Hammadid era carry the local characteristic of the central Maghreb, or was it satisfied with transferring the Eastern influences in drawing the Arabic letter?
الخزف؛ الخط العربي؛ الخط الكوفي؛ الخزف الحمادي؛ تأثيرات مشرقية. Keywords: Pottery, Calligraphy, Kufic calligraphy, Hammadi ceramics, the Eastern influences .
خالدي خالد
.
بلبشير عبد الرزاق
.
ص 286-305.
مساعدية توفيق
.
ص 682-695.
بوخاوش سعيد
.
ص 359-374.
خالدي خالد
.
بلبشير عبد الرزاق
.
ص 150-161.