دفاتر البحوث العلمية
Volume 11, Numéro 2, Pages 240-256
2024-01-17

الرّتبة والعلامة الإعرابية من منظور اللّسانيات النّسبية عند محمد الأوراغي، The Grade And The Sign Of Declension From The Perspective Of Relative Linguistics According To Mohamed Al- Awraghi

الكاتب : بوغار محمد .

الملخص

تعتبر بنية الجمل والتراكيب في اللسانيات النسبية بنية نمطية يتركب الكلام فيها وفق الوسيط اللغوي الذي اختارته اللغة، وهي في اللغات الشجرية كالفرنسية والإنجليزية وغيرها تكون بنية الرتبة محفوظة، أما في اللغات التوليفية كالعربية تكون الرتبة حرة بالإضافة إلى وسيط العلامة المحمولة، أما الرتبة في النحو العربي فهي نوعان محفوظة وغير محفوظة إما بالوجوب أو الجواز، وهذا الاختلاف في تحديد الرتبة يقع باختلاف الآلة الواصفة والأهداف من الوصف، والكلام العربي كما وصفه النحاة له أربع علامات أصلية وأخرى نائبة عنها، والعلامات نفسها في نظرية اللسانيات النسبية علامتان رفع ونصب وناسخ لهما يضم الجزم والجر، وجاء هذا المقال ليعالج بـتأصيل علمي هذه القضية ويبين أسباب اختيار كل مذهب لما ذهب إليه في تقسيم الرتبة والعلامة الإعرابية، وحتى يخلص إلى جملة النتائج التي تبرر اختيارات كل مذهب بعد مناقشته. The structure of phrases and compositions are considered in Relative Linguistic as a typical structure that the speech is composed on according to a linguist mediator which the language select it, tree languages such as French and English and others the structure grade become conserved. Whether in synthesis languages like Arabic the grade becomes free in addition to the sign mobile, concerning the grade in Arabic grammar it is in two types conserved and non-conserved either by permissibility or obligation. This difference occurs in determining the grade according to the description instrument and their objectives, the speech as the Arab grammarians describe it has four original signs and others are acting on it, the same signs in the Relative Linguistic theory are two signs that are regularity and openness and an annuller for them that includes the elision and the reducation, this article deals with the scientific roots of this issue. Also shows the reasons choosing for each courant when it divide the grade and the syntactic signs and even to sums it for a set of conclusions which justify choices of each courant after discussing it.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الرتبة المحفوظة، الرتبة الحرة، العلامة الإعرابية، اللسانيات النسبية. ; Keywords: Conserved grade, Free grade, Syntactic sign, Relative linguistic.