مجلة التمويل والاستثمار والتنمية المستدامة
Volume 8, Numéro 2, Pages 356-366
2023-12-31
الكاتب : حديدي فتيحة . بربار نورالدين .
يهدف هذا البحث الى معرفة أثر العوامل التسويقية، النفسية، والاجتماعية على سلوك المستهلك الجزائري نحو المنتجات المقلدة. وذلك عبر توزيع استبيان على عينة عشوائية تتكون من 100 فرد مستهلك للعطور المقلدة بولاية تيارت، أشارت نتائج الدراسة الى وجود أثر ذو دلالة احصائية على أن العوامل التسويقية توجه المستهلك الجزائري نحو اقتناء العطور المقلدة. وفي الأخير أوصت الدراسة بتكثيف الحملات الإعلامية لتوعية المستهلك الجزائري بدرجة خطورة ظاهرة تقليد المنتجات على صحته وسلامته. This research aims to learn about the impact of marketing, psychological and social factors on Algerian consumer behavior towards counterfeit products. By distributing a questionnaire to a random sample of 100 consumers of counterfeit fragrances in the State of Tiaret, the results of the study indicated a statistically significant effect that marketing factors oriented the Algerian consumer towards the acquisition of counterfeit fragrances. Finally, the study recommended intensifying information campaigns to raise Algerian consumers' awareness of the gravity of the phenomenon of imitating products on their health and safety
سلوك المستهلك، منتجات مقلدة، عوامل تسويقية، عوامل نفسية، عوامل اجتماعية ; Consumer behavior, imitation Product, marketing factors, psychological factors, social factors
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
عياد صالح
.
فودوا محمد
.
يامة ابراهيم
.
ص 749-767.
نشاد حكيم
.
مختاري فتيحة
.
ص 377-390.