مجلة الإعلام والمجتمع
Volume 6, Numéro 2, Pages 638-651
2022-12-31
الكاتب : بشارف يمينة .
إن المنودراما نوع مسرحي متكامل يتميز بفردية الممثل الذي يقدم عدة أدوار في العرض الواحد ،وفي بنية نسيجها الدرامي تتمازج خطابات السرد ومكنونات النفس باعتمادها على المنولوج، المناجاة والفلاش باك التي من خلالها نكتشف حوافزه الحميمية. ويتجلى السرد فضلا عن الكلمة المنطوقة على أدوات ومهارات الممثل، وتمثل في مجموعها الوسائل التي لاغنى عنها لأي أسلوب تمثيلي في أي ثقافة وأي عصر . فيعتمد على (جسده، صوته) وما يبثه من ارساليات تستهدف إيصال مكبوتاته ومعاناته الإنسانية فيتقمص حالات متعددة في أمكنة وأزمة متنوعة ،ونتعرض في هذا المقال إلى دراسة (سرد /كلمة و سرد/الحركة) وأيهما أكثر فاعلية في أداء الممثل.ووجدنا أن الحركة تنبع من دافعية ويتم سردها بحركات متتالية ،والكلمات تتشكل وفق متتالية سردية كذلك،فسرد الكلمة والحركة متلازمان ويعبران عن الحدث. The monodrama is a complemetary theatrical kind characterized by an monodrama individuality where the actor presents several functions in one spectacle and its dramatical texture which mixed with narrative speeches as well as all inside feelings types, that depended on monologua, soliloc and flashback used to discover the personal intimate incentives. Besides, the narration is a pronounced word, it is also considered as tools and talents of the actor. It presented an important tool that can not any acting style stands without it in each culture and in eacg era. So, he depends on his body, his voice or other messages in order to transfert his problems and psychological pains, as a result, he takes different cases in several places and times. Here in this paper we are going to study narration/word and narration/mouvement produced fom a deeply motivation, while it is related to narration/word during the spectacle presentation duration.
monodrama, actor, narrative, word,mouvement ; المنودراما ، الممثل ، السرد ،كلمة ، الحركة
بوزعيب بلال
.
نقاش غالم
.
ص 249-261.
وزقير محمد
.
ص 275-299.