المدونة
Volume 9, Numéro 1, Pages 449-468
2022-05-10
الكاتب : موفقي سعيد .
الملخّص إنّ ارتباط القراءة بالنّص، تفسّره جدلية التلقي والإلقاء، عند النّقاد والدّارسين وتلك عملية تستحضرها مقوّمات الجملة الكبرى، التي تراعي اللّغة ودلالات مستوياتها، شكلا ومضمونا، إذ بها يُضمن انجذاب القارئ إلى النّص/المقروء بشكل تفاعلي منتج، ويفسّره بعضهم بما يسمى بالتحقّق، لأنّ عملية القراءة هي مرحلة الإنصات الوجداني، والحضور الذّهني فيها شرط أساسي، ومنه تتشكّل القابلية الأوّليّة لديه، أهي بفعل صياغة الجملة أم بفعل مكوّناتها الجماليّة؟ Abstract The connection of reading with the text is explained by the dialectic of reception and recitation by critics and scholars, and this is a process that the components of the major sentence invoke, which take into account the language and the connotations of its levels, in form and content. Reading is the stage of emotional listening, and mental presence in it is a prerequisite, and from it is formed the primary capacity for him, is it the result of the formulation of the sentence or the action of its aesthetic components
الكلمات المفتاحية: النّصّ، سرديّة النّقد، الشّعريّة، التّأويل. ; Key words Text, narrative criticism, poetry, interpretationّ
علي سحنين
.
ص 17-39.
حاجي عبد الرزاق
.
بلقاسم هواري
.
ص 402-415.
شليحي الصالح
.
ضيف الله السعيد
.
ص 94- 110.