مجلة دراسات إنسانية
Volume 6, Numéro 1, Pages 76-101
2020-12-23
الكاتب : مختار رحاب .
ظل الجسد ذلك الفينومينولوجي الذي يسمح برصد العلاقة الجدلية البينذاتية. حيث أن الذات تنخرط في العالم وتلازمه لتصبح متجسدة ومنفتحة على مجموعة علاقات بين الذوات، وما سماه ميرلوبونتي بالبينذاتية الإنسانية أو البينذاتية المعيشة أي علاقات قائمة بين الأشخاص وسلوكاتهم وانتماءاتهم وأفعالهم المشتركة. وهذا لا يكون إلا من خلال مكانة الجسد في ربط الأنا بمحيطها الثقافي. ويظل رهاننا متأكدا في مجاوزة الشكل الدوغمائي الذي يكرس نمطا من السلوك المتحجر حول الجسد باعتباره "مدنس". والتأكيد على التوظيف الإيتيقي في إخراج مسألة الجسد وفق قراءة إعادة بناء فهمنا حول أجسادنا وفق أشكال فكرية تواكب مقتضياتنا الفكرية في عالمنا المعاصر. The body remained that phenomenological that allows the observation of the dialectical relationship between subjectivity. As the self is involved in the world and accompanies it to become embodied and open to a set of relationships between the selves, and what Merleau-Ponty called human subjectivism or living interpersonalism, i.e. relationships existing between people and their behaviors, affiliations and common actions. This is only through the body's position in linking the ego to its cultural environment. Our bet remains certain to go beyond the dogmatic form that perpetuates a pattern of ossified behavior around the body as "profane". Emphasizing the ethical employment in bringing out the issue of the body according to a reading of rebuilding our understanding about our bodies according to intellectual forms that keep pace with our intellectual requirements in our contemporary world.
الجسد؛ الرهان؛ الايتيقا.
حاجي سعيدة
.
بوشارب مريم
.
ص 264-282.
بوعشة فاطمة
.
ملوكي جميلة
.
ص 83-99.