مقاربات في التعليمية
Volume 3, Numéro 1, Pages 139-151
2021-12-30

المسرح التعليمي وديداكتيك التواصل - حدود الممارسة وآليات التطوير

الكاتب : لعجال وداد .

الملخص

أولت المناهج التّعليمية الجديدة أهمية بالغة بالتّعبير الشّفهي الذي لم يأخذ مكانته اللّائقة في المناهج السّابقة، نظرا لدوره في هيكلة الفكر وصقل الشّخصية وتعزيز رصيده اللّغوي، وكونه نشاطا تربويا يمارسه المتعلّم في كلّ النّشاطات الأخرى (القراءة، دراسة النصوص، الظواهر اللّغوية، والمواد الأخرى)، وتهدف هذه الدّراسة إلى الكشف عن كيفية تسيير ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في التّعليم المتوسّط، وكيفية تحقيق كفاءة تواصلية شفهية عند المتعلّمين استعانة بالمسرح؛ الذي ينسب للنّشاطات المدرسية إلى جانب الرّسم والموسيقى، وقد تسرّب إلى داخل المناهج التّعليمية من نافذة التّعبير الشّفهي، حيث أنّ مسرحة المناهج من الآليات التّعليمية الحديثة التي تبسّط مختلف المعارف في قالب مسرحي، لأنّها ذات بعد تواصلي ناجع وأكثر فاعلية لكسح جليد عتبات التّعبير الشّفهي، وتبثّ روح المتعة والفرجة في نفوس المتعلّمين، وعرض آفاق جديدة للتّطوير من المسرح التّعليمي وجعله أكثر ملائمة لتحقيق الكفاءة الختامية لميدان فهم المنطوق وملمح التّخرّج من الطّور المتوسّط. Abstract : The new educational curricula attached great importance to oral expression, which did not take its proper place in the previous curricula, due to its role in structuring the thought, refining the personality and strengthening its linguistic balance, and being an educational activity that the learner practiced in all other activities (reading, studying texts, linguistic phenomena, and other subjects). This study aims to reveal how to manage and produce the field of utterance comprehension in middle education, and how to achieve oral communicative competence among learners using theater; Which is attributed to school activities besides drawing and music, and has infiltrated the educational curricula through the window of oral expression, as dramatization of the curricula is one of the modern educational mechanisms that simplify various knowledge in a theatrical form, Because it has an effective and more effective communicative dimension to break the ice thresholds of oral expression, instill the spirit of pleasure and amusement in the souls of the learners, and present new horizons for development from the educational theater and make it more suitable to achieve the final efficiency of the field, the understanding of the operative and the feature of graduating from the intermediate stage.

الكلمات المفتاحية

مسرح تعليمي ; تعبير شفهي ; فهم المنطوق ; سينوغرافيا ; صعوبات التواصل ; Didactic theatre ; Oral expression ; Utterance comprehension ; Scenography ; Communication difficulties

تنافسية الاقتصاديات العربية: التقييم وآليات التطوير

براهمية آمال .  بضياف عبد المالك . 
ص 275-325.