مجلة اللغة الوظيفية
Volume 8, Numéro 2, Pages 159-171
2021-12-28
الكاتب : بناني الناصر .
ملخص: يتعرّض هذا المقال إلى المقدّمات النثرية للدواوين الشعرية باعتبارها حيّزاً هامّاً في مجال اشتغال النقد الأدبي، وخطاباً منجزاً يعبّر عن مقاصد صاحبه ومواقفه من قضايا الإبداع الشعري، فالمكانة النقدية لهذه المقدّمات تتجلّى فيما تقدّمه من توضيحات حول منهج الشاعر ووجهة نظره الفنّية سواء كانت ماثلة في النص الإبداعي(قصائد الدّيوان) تتناول قضايا معهودة، أو استشرافية تروم اجتراح مسارات إبداعية جديدة، وفيما تسعى إليه من إزالة الغموض حول خصوصية القصائد الموجودة بين دفّتي الديوان، بغرض تقريب القارئ من التجربة الشعرية، وإيقافه على أهم المحطّات الأدبية الكبرى الموجودة في الديوان، ولنا في مقدمتي المعري لديوانيه "سقط الزند" و"اللّزوميات" ما يشهد على الدور الذي يضطلع به هذا النوع من المقدمات في نقد الإبداع الشعري. Abstract: This article deals with the prose introductions to poetry as an important space in the field of literary criticism, and an accomplished discourse that expresses the author's intentions and positions on issues of poetic creativity , The critical position of these introductions is reflected in the clarifications they provide about the poet’s approach and his artistic point of view, whether they are present in the creative text (Diwan poems) that deal with familiar issues, or forward-looking aimed at creating new creative paths, and in what they seek to remove the ambiguity about the privacy of the poems that exist between the two covers of the Diwan In order to bring the reader closer to the poetic experience, and to stop him on the most important major literary stations present in the Diwan, and we have in Al-Maarri's introduction to his diwans "The Fall of the Zend" and "The Necessities" which testify to the role that this type of introduction plays in criticizing poetic creativity.
كلمات مفتاحية: الخطاب المقدماتي، نقد الشعر، الدواوين الشعرية. ; Keywords: Introductory speech. poetry criticism. Poetry Diwans.
عاصم زاهي مفلح العطروز
.
ص 10-18.
أستاذ مشارك د.ياسمين سعد الموسى
.
أستاذ مساعد د.عائشة محمّد عثمان
.
ص 62-76.