مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 1015-1032
2021-08-01
Authors : Aliane Sabrina . Berrouche Zineddine .
The growth of small and medium-sized enterprises (SMEs) is one of the most important research topics that have been studied by researchers because SMEs constitute an important economic power in job creation with such rates are much more than the large enterprises. The growth of small business helps in raising employment and therefore reducing unemployment rates and increasing economic growth. To understand and to analyze the growth of SMEs, as it is a complex and multidimensional phenomenon, many theories and models have attempted to interpret this phenomenon by identifying the internal and external variables, which affect it. To identify the characteristics of SME’s growth as a human institution, we have studied the characteristics of the entrepreneur who represents its principal core, thus the growth of the enterprise and its continuity depends on him because it is the extension of his personality. For that, to explain the growth of SMEs process many factors that may affect this process such as personal characteristics of the entrepreneur, his human capital, and his motivations and personal objectives are taken into account in the growth strategy of these enterprises in addition to other determinants. يشكل موضوع نمو المؤسسات الصغيرة والمتوسطة أهم مواضيع البحث التي عنيت باهتمام كبير لأنها تشكل قوة اقتصادية مهمة في خلق مناصب الشغل بمعدلات أكبر من المؤسسات الكبيرة، فنمو المؤسسة الصغيرة يساعد في توظيف أكبر لليد العاملة وبالتالي امتصاص البطالة ودفع عجلة النمو الاقتصادي. ولفهم وتحليل هذه الظاهرة كونها ظاهرة معقدة ومتعددة الأبعاد حاولت العديد من النظريات والنماذج تفسيرها بتحديد المتغيرات الداخلية والخارجية التي تؤثر فيها. وللتعرف على خصائص النمو في المؤسسة الصغيرة والمتوسطة باعتبار أن هذه الأخيرة مؤسسة إنسانية، نقوم بدراسة خصائص المقاول المنشئ الذي يشكل نواتها الرئيسية فنموها واستمراريتها مرهون بشخصه فهي بمثابة امتداد لشخصيته. لهذا ولتفسير عملية نمو المؤسسات الصغيرة والمتوسطة يؤخذ بعين الاعتبار تأثير العديد من العوامل كالصفات الشخصية للمقاول، رأسماله البشري، دوافعه وأهدافه الشخصية في استراتيجية نمو هذه المؤسسات إضافة إلى المحددات الأخرى.
entrepreneurship ; SMEs ; entrepreneurs' personnal characteristics ; SMEs growth ; المقاولاتية ; المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ; نمو المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ; الخصائص الشخصية المقاول
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.
Merzouk Farida
.
pages 292-311.