مجلة العلوم الانسانية
Volume 20, Numéro 2, Pages 223-249
2020-12-31

أنماط عزو النجاح والفشل الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين و المتأخرين دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي ,دراسة ميدانية في ثانويات بجاية

الكاتب : أوشيش الجودي . بوروبي رجاح فريدة .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة الفروق في أنماط عزو الفشل والنجاح الدراسي لدى التلاميذ المتفوقين والمتأخرين دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي. والأنماط الأكثر عزوا للنجاح والفشل بين أفراد العينة المراد دراستها. وقد تكونت عينة الدراسة من857 تلميذ: 421 تلميذ متفوق، 437 تلميذ متأخر، في ثانويات ولاية بجاية. وأسفرت نتائج الدراسة على عدم وجود فروق في أنماط عزو النجاح لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا حسب جنسهم و تخصصهم، وتوجد فروق في أنماط عزو الفشل لدى التلاميذ المتأخرين دراسيا حسب جنسهم و تخصصهم. Abstract: The study aimed to know the differences in the patterns of attribution of failure and academic success among high-achieving and late students in secondary education. And the patterns most attributed to success and failure among the members of the sample to be studied. The sample of the study consisted of 857 students: 421 outstanding students, 437 late students, in the Bejaia Secondary Schools. The results of the study showed that there were no differences in the attribution patterns of success among the students who were excelling in terms of their gender and their specialization, and there were differences in the patterns of attribution of failure for the students who were late in the study according to their gender and specialization.

الكلمات المفتاحية

الأنماط ; عزو النجاح و الفشل ; ، المتفوقون و المتأخرون دراسيا ; مرحلة التعليم الثانوي