دراسات لسانية
Volume 4, Numéro 2, Pages 147-169
2020-08-10
الكاتب : كرومي عبد الفتاح .
إن خدمة الوحي من أعظم المقاصد التي استشرفها العلماء والكتاب قديما وحديثا؛ حفظا للغة وإبرازا لأوجه الإعجاز في جميع حقوله ( صوتا وصرفا ونحوا ودلالة ومعجما) ومن سبل حفظ لسان القرءان الكريم؛ تعليمه وتعلم لغته للناطقين به ولغيرهم من طلبة العلم القاصدين ذلك، وعليه تعتمد المدارس القرءانية مناهج كثيرة تدريسا وتعلما وتلقينا بما يتوافق مع مستوى المتعلم بالتدرج. وعلى غرار الكثير من المدارس القرءانية بالجنوب الكبير وبمنطقة أدرار، نجد مدرسة الشيخ محمد بلكبير رحمه الله من المدارس القرءاني السباقة والرائدة في ذلك وقد ذاع صيتها داخل وخارج الوطن منهجا وتعليما للناطقين وغير الناطقين باللسان العربي. فما أثر تعليم اللغة في اكتساب ملكة اللسان القرءاني في هذه المدرسة؟ وماهي منهجية تعليم وتعلم اللغة للناطقين وغير الناطقين بها في المدارس القرءانية ؟إلى أي مدى استطاعت المدارس القرءانية الحفاظ على ملكة اللسان وإبراز إعجاز النظم القرءاني؟ ABSTRACT : (obligatory) The service of Revelation is one of the greatest purposes that scholars and writers have sought to preserve in the past and present; to preserve the language and to highlight the miraculous aspects of all fields (sound, exchange, content, significance, vocabulary ...) and ways to memorize the Holy Quran; Therefore, the Koranic schools rely on many curricula taught and taught and received in accordance with the level of the learner gradually. Like many of the Koranic schools in the great south and the Adrar Najd school, the school of Sheikh Mohammed Belkaber, may Allah have mercy on him from the Koranic schools pioneered and leading in that has become known within and outside the country curriculum and education for speakers and non-Arabic speakers. What is the impact of language education on the acquisition of the Queen of Quranic tongue in this school? And what is the methodology of teaching and learning the language for the non-native speakers in the Koran schools? To what extent were the Koranic schools preserved the Queen of the tongue and highlight the miraculous systems of the Koran.
النظم; التعليم والتعلم; المدارس القرءانية; الإعجاز
لمحرزي عبد الرحمن
.
ص 01-17.
هداجي أحمد
.
بوزيد علي
.
ص 89-108.
طويل مصطفى
.
ص 13-35.