المدونة
Volume 7, Numéro 1, Pages 25-48
2020-06-30
الكاتب : تباني صليحة . تومي سعيد .
لا تكاد تخلو أي رواية من مخلفات ثقافية يستشفها التمرد الدلالي الذي يأبى الخطاب الأدبي الوشي به، حيث فاضت رواية سيرابا لمحمد سعدون بجملة من الأنساق الثقافية، سيما النسق الأنثوي الذي يمرَّر على أوتار الإيديولوجية، جاعلا عنوانها نافذة غنية تعج بالتساؤلات حول الملغم فيها، متتبعا زلاّت الآخر تحت ستار الثقافة، كاشفا أقنعة المفارقات لكل من النسق الأنثوي والذكوري في استراتيجية اللعب باللّغة وتمييع المعنى، وقد ارتأيت في دراستي هذه إلى الإجابة على الإشكاليات الآتية: ما المغيبات الأنثوية التي تضمرها رواية سيرابا؟ وهل رصد الروائي قصدية المجتمع في نظرته للأنثى؟ Abstract: There is hardly a novel devoid of cultural residuesthat discovered by the semantic rebellion which the literary discourse refuses to talk about. The Seraba's novel of Muhammad Saadoun overflowed with many cultural patterns, especially the female pattern that passes through the strings of ideology, making its title a rich window filled with questions aboutthe booby trapped, following the slips of the other under the guise of culture, revealing the masks of social paradoxes for both the female and male patterns in the strategy of playing with language and diluting meaning.And my aim through this study to answer the following problems: -What are the female occultions that the novel Seraba hides? And did the novelist monitor the intent of society in his view of the female? Key Words:cultural criticism, female pattern,culture,the other southern, Seraba.
النقد الثقافي ; النسق الأنث ; ي ; الثقافة ; الآخر الجن ; بي ; سيرابا
حلوي فتيحة
.
ص 499-512.
عبد الغني بارة
.
ص 91-113.