Revue des Economies financières bancaires et de management
Volume 9, Numéro 1, Pages 186-203
2020-04-16
الكاتب : فروجي نوح . ساكر فيصل .
حاولت هذه الدراسة ابراز الدور الذي يلعبه ابتكار الغلاف في اعطاء نوع من النجاح التسويقي للمؤسسة، خاصة في ظل تزايد حدة المنافسة وتغير اذواق المستهلكين اضافة الى زيادة نشاط جمعيات حماية البيئة والمستهلك وعوامل اخرى اجبرت المؤسسة على ضرورة التكيف فسارعت الى محاولة التغيير والابتكار في مجال التسويق من خلال ابتكار غلاف مناسب لمنتجاتها، وقد توصلت الدراسة الى ان الغلاف يوفر لغة الحوار بين المؤسسة والمستهلك فهو بذلك يوفر جزء من تكاليف الترويج، كما ان هناك مجموعة من الحلول يمكن للمؤسسة اتباعها، كإعادة التدوير او ابتكار اغلفة من مواد غير مضرة. This study tried to highlight the role played by packaging innovation in marketing success of the organization,especially in the context of increasing intensity of competition and changes inconsumer's trends, in addition to the increasing activity of environment and consumer protection associations and other factors that forced organization to adapt, so they rushed to change and innovate in the field of marketing by creating a suitable packaging for their products, and the study concluded that packaging provides a communicationbetween organization and consumer thus saves a portion of the promotion costs, and there is a set of solutions that the institution can follow, such as recycling or creating packaging from non-harmful materials.
التغليف، ابتكار الغلاف، النجاح التسويقي، الترويج. ; : Packaging, Packaging Innovation, Marketing Success, Promotion.
سوداني أحلام
.
خرخاش سامية
.
ص 37-57.
نادية شرادي
.
ص 201-220.
يونس عمر
.
ص 542-564.
مختاري براهيم
.
يعقوب محمد
.
ص 684-694.