مجلة المعارف للبحوث والدراسات التاريخية

Journal of el maaref for researches and historical studies

Description

el Maaref journal for Researches and Historical Studies, is a is a quarterly journal issued by El- Oued University in Algeria, mainly concerned with historical and archeological studies in addition to the philosophy of history. The journal is distinguished by its valuable appreciated studies, aiming at creating a value added to the field of historical studies. Through its research activity and the publications reviewed by a group of specialized in the field, ‘el Maaref journal for Researches and Historical Studies’ seeks to make itself a name among the specialized historical periodicals thanks to the efforts of the brilliant penmen in the trustful field of scientific research through deeply investigating the fields of Historical researches and studies for wider prospects of research proving the Historical Studies potentials along with the other fields of knowledge to change the nation’s status quo, deployed with an understanding of its reality in an attempt to mapping forward.


9

Volumes

38

Numéros

653

Articles


: كيف أصبحت بلاد البربر، المغرب العربي؟، ترجمة لمقال: قابريال كامبس ( COMMENT LA BERBÉRIE EST DEVENUE LE MAGHREB ARABE)

هواري موسى,  بشاري محمد الحبيب, 
2020-09-21

الملخص: ملخص المقال: هذا البحث هو ترجمة لمقال بعنوان:" كيف أصبحت بلاد البربر، المغرب العربي؟"،لمؤلفه المؤرخ الفرنسي قابريل كامبس(Gabriel CAMPS 1927-2002) ، وقد صدر في revue de l'occident musulman et de la méditerranée، سنة 1983، وهو مقالٌ مهمٌ يحاول فيه صاحبه تقديم أسباب وتفسيرات للتعريب الذي عرفته بلدان المغرب العربي، وفق وجهة نظر المدرسة الفرنسية (الاستعمارية)، والغرض من ترجمة هذا المقال هو تقديم رؤية المؤرخين الفرنسيين التي تختلف تماما عن نظرة المؤرخ المحلي، إلى القارئ بالعربية، تعميما للفائدة، ويقوم هذا العمل البحث على ترجمة النص دون تعليقٍ أو إضافةٍ، مع الإبقاء على بعض الهوامش والإحالات الأصلية، التي ترجمنا منها ما يجب ترجمته، وحاولنا المحافظة على أفكار المؤلف قدر المستطاع وهذا بكتابة بعض المصطلحات بلغتها الأصلية، لأنّ ترجمتها لا تقدم معنى دقيقاً، كما تجنبنا الحكم على أفكار المؤلف وتركنا ذلك للقارئ وحده. Summary: This research is a translation of an article entitled : The situation of the erberes country , the western Arab written by : the French historian Gabriel Camps (1927-2002 ) , The article was published in a magazine: Revue de l'Occident musulman et de la Méditerranée,Year 1983 Volume 35 Number 1, .It is an interesting article in which the author try to present the factors and interpretation about the Arabic project of the Maghreb countries . the Author reveals the french colonial school view about this operation . The aim of this translation is to enable the Arab readers to have a vision regarding this issue , In order to achieve that, we have translated the article without any comment or change , as we preserved the references with a translated resources to respect the readers deductions and statements.

الكلمات المفتاحية: تعريب - المغرب العربي- الأسلمة- البربر- انتشار الإسلام- اللغة العرببية ; LE MAGHREB ARABE ; LA BERBÉRIE ; l’arabisation ; l’islamisation


الحركة الفكرية في الجزائر خلال العهد العثماني

باقي إيمان,  قوني زينب, 
2025-01-07

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى البحث في تاريخ الحركة الفكرية في الجزائر خلال العهد العثماني، بغية التعرف على الجهود المبذولة والسياسات المتبعة في سبيل الرقي بالعلم والعلماء، ومعرفة مدى التقدم المعرفي الذي أحرز في هذا المجال، وكذلك تبيان أهم مراكز الإشعاع الثقافي التي كانت منتشرة آنذاك، وإبراز مختلف وجهات النظر بين الباحثين والمؤرخين حول الحياة الفكرية للمجتمع الجزائري في تلك الفترة. This study is aimed at researching the history of the intellectual movement in Algeria during the Ottoman period, with a view to identifying the efforts and policies taken to promote science and scientists, and the extent to which knowledge has been advanced in this area, as well as at identifying the most important centres of cultural radiation that were widespread at the time, and highlighting the different perspectives among researchers and historians on the intellectual life of Algerian society at the time.

الكلمات المفتاحية: الحركة الفكرية، الجزائر، العهد العثماني. ; intellectual movement Algeria ,the ottoman era ,Algerian culture , Algerian society.


Tattooing Tradition in the Berber and Arab Communities of Algeria during the Colonial Period

بن قطاف حفيظ,  مالكي فاطمة الزهراء, 
2024-12-29

Résumé: This article aims at studying tattooing as a vanished practice in the Algerian culture. The research methodology is based on qualitative and quantitative methods of collecting data that relies on few documents mostly written in French, and on scarce testimonies. The study reveals that tattooing remained a primitive art as regards the symbols, designs, and significance. The purpose of tattooing was either to reveal beauty or to hide it, which means that beautiful and ugly girls would be put on the same footing as regards their chances of getting married since imperfect face traits were dissimulated by the tattoos. Tattooing was performed to protect the girls from being sexually harassed or assaulted since a face-tattooed girl or woman does not sexually appeal to most men especially the French colonisers. Magic or therapeutic tattoos were performed to protect from the devils and the evil eye, and to cure incurable illnesses. The research could not establish any discrepancy in the design and significance of the tattoos between Arab and Berber communities. Post-independence democratisation of education and the fight against illiteracy caused the disappearance of tattooing because of the new social, political, and economic roles acquired by women

Mots clés: Tattoos ; Algeria ; cultural Identity ; tattoos symbols ; tattoos designs ; tattoos significance


الاوضاع الاجتماعية والثقافية في المغرب الاقصى من خلال جريدة النجاح الجزائرية 1924م ( جولة نائب جريدة النجاح إسماعيل مامي للقطر المغربي )

بن عروسي ريان,  شافو رضوان, 
2024-12-22

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية، إلى تسليط الضوء على ملامح الحياة الاجتماعية والثقافية في المغرب الأقصى، من خلال نموذج رحلة نائب جريدة النجاح الجزائرية إسماعيل مامي للقطر المغربي، والمدونة بأعداد جريدة النجاح الصادرة عام1924م وتشمل هذه الورقة، على مجموعة من العناصر حاولنا من خلالها، التعريف بهذه الجريدة، وبصاحب الجولة، ومسار الجولة بالمغرب الأقصى، بالإضافة إلى ذكر الأوضاع الاجتماعية والثقافية السّائدة في المغرب الأقصى خلال هذه الفترة، ناهيك عن الصّور والانطباعات التّي خلفها صاحب الجولة حول المجال المذكور This research paper aims to shed light on the social and cultural aspects of the far east of morocco through the travel of the Algerian newspaper deputy, Ismail mami, to the Moroccan region in 1924, as documented I the newspaper ''Al Najah' ' the paper includes a collection of elements that introduce the newspaper, the traveller, the route taken in the far east of morocco, as well as the social and cultural conditions prevailing in the region during that period, in addition to the Impressions and photos left by the traveller about the mentioned area

الكلمات المفتاحية: الحياة الاجتماعية؛ الحياة الثقافية؛ المغرب الأقصى؛ جريدة النّجاح؛ جولة إسماعيل مامي ; The social life; the cultural life; the farthest morocco; newspaper Al-najah; Ismael Mami tour.


الحرب الأهلية الرومانية(68- 69م) وإنعكاساتها على المقاطعات الإفريقية

صهران سعاد,  شباحي مسعود, 
2024-12-29

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التطرق لأحداث القرن الأول الميلادي وما ترتب عنه في الإمبراطورية الرومانية ومقاطعاتها عامة وبلاد المغرب القديم خاصة، وإبراز مختلف التغيرات في جميع المجالات، السياسية والعسكرية والإقتصادية...الخ، والدور الذي لعبته السلطة الرومانية في تلك الفترة أي في نصف الثاني من القرن الأول الميلادي وبالتحديد خلال سنة(68-69م) للحد والتقليل من وطأة الأحداث الدموية والإغتيالات التي وقعت أثناء فترة مايعرف بعام الأباطرة الأربعة أو الحرب الأهلية في العهد الإمبراطوري الأول. يعد إغتيال الإمبراطور نيرون، أخر أباطرة الأسرة اليوليو-كلاودية(27ق.م-68م) الخطوة الرئيسة لتسارع الأحداث وتطورها في روما، وهذه الأحداث المتزايدة كادت تؤدي الى إنهيار الإمبراطرية وإنقسامها إلى دويلات متصارعة هنا وهناك لولا تدخل الإمبراطور فسباسيان أبرز الأباطرة الأربعة المتناحرة حول السلطة والذي أنقذ روما وأسس الأسرة الفلافية(69-96م). This study aims to address the events of the first century AD and their consequences in the Roman Empire and its province in general and the countries of the ancient Maghreb in particular, and to highlight the various changes in all fields, political, military, economic…etc., and the role played by the Roman authority in that period, that is, in the first half of the first century AD, specifically during the year(68-69AD), to limit and reduce the impact of the bloody events and assassinations that occurred during the period known as the year of the Four Emperors the civil war in the first imperial era. The assassination of Nero, the last emperor of the Julia-Claudian dynasty (27BC-68AD), was considered the main step in the acceleration and development of events in Rome. These increasing events almost led to the collapse of the empire and its division into warring states here and there. had it not been for the intervention of Emperor Vespasian, the most prominent of the emperors fighting over power, who saved Rome and founded the Flavian dynasty(69-96AD)

الكلمات المفتاحية: عام الأباطرة الأربعة؛ الحرب الأهلية؛ الامبراطورية الرومانية؛ بلاد المغرب القديم؛ الأسرة الفلافية. ; The Year of the Four Emperor; Civil War; Roman Empire; Ancient Maghreb; Flavian Dynasty.


كشاف جريدة الشاب المسلم .(1952-1954) "Le Jeune Musulman"

صغيري رابح,  بلهامل مفيدة, 
2024-11-23

الملخص: جريدة الشاب المسلم Le Jeune Musulman صحيفة جزائرية المنشأ والقلم، وطنية التوجه والمقاومة، إصلاحية في المبادئ والدين والأخلاق والقيم،كانت لسان حال شباب جمعية العلماء المسلمين الجزائريين باللغة الفرنسية، استقطبت جمهورا هائلا من النخبة المثقفة ثقافة فرنسية، وجندت أقلاما فذة ولامعة من الشباب الجزائري الذين يكتبون باللغتين العربية والفرنسية، وعالجت الكثير من القضايا في مختلف المجالات خاصة المثارة من طرف الحركات التغريبية والاندماجية على مقومات الشخصية الوطنية. لذلك قمنا بعمل كشاف موضوعي تفصيلي بالمقالات المنشورة في جميع أعداد الجريدة رغبة منا في خدمتها خدمة نوعية تلفت أنظار القراء والباحثين إلى هذه الوثيقة التاريخية المنسية، لأنها تعتبر سجلا وصفيا تاريخيا لمرحلة ما قبل اندلاع الثورة، فقد حوت أحداثا ووقائع وقضايا حاسمة في زمن يمثل منعرجا خطيرا في القضية الجزائرية.

الكلمات المفتاحية: الشاب المسلم؛ الصحافة؛ الصحافة الإصلاحية؛ النخبة المثقفة؛ الثقافة الفرنسية؛ جمعية العلماء.


الصومال بين الأزمة السياسية والصراعات القبلية

العايب كوثر, 
2024-10-02

الملخص: بروز القبيلة في المشهد السياسي في الصومال لم يتأت من فراغ وإنما كان وراء ظهوره عديد العوامل على المستويين الداخلي والخارجي ،أين أضحت القبيلة أداة لإدارة سيناريوهات الصراع خلال حقبة الحرب الأهلية وذلك بالنظر للانتماءات التي تخضع لها الأطراف الفاعلة في المشهد الصومالي سياسية كانت أو عسكرية، ليصبح بذلك مصطلح القبيلة أو العشيرة في الصومال مرادفا لحالة اللإستقرار الذي عاشته ولازالت تعيشه البلاد إلى الآن، فإلى أي مدى كانت القبيلة مدعاة للااستقرار اللاأمن في الصومال ؟. The emergence of the tribe in the political scene in Somalia did not occur in a vacuum, but rather behind its emergence were many factors at the internal and external levels, where did the tribe become a tool for managing conflict scenarios during the era of civil war, given the affiliations to which the active parties in the Somali scene are subject, whether political or military, to become thus, the term tribe or clan in Somalia is synonymous with the state of stability that the country has experienced and continues to experience until now. To what extent has the tribe been the cause of safe stability in Somalia?

الكلمات المفتاحية: tribe, Somalia, state, civil war, political crisis. ; القبيلة ، الصومال ، الدولة ، الحرب الأهلية.الأزمة السياسية


أثر قاعدة الضرر يزال في تنظيم المدينة الإسلامية

سي محمد النوي, 
2024-11-27

الملخص: للقاعدة الفقهية الضرر يزال الكثير من الاستعمالات غير أن الشائع في رفع الضرر هو في الأمور التعبدية وبعض المعاملات، غير أن الأمر خلاف ذلك، فالشريعة الإسلامية جات لترفع الحرج على الناس في العديد من الميادين التي تستمر بها وتتطلبها حياة الناس من بن هذه الميادين العمران. توصلنا إلى أن للعمران مفهومان لدى الباحثين اتجاه يرى أنه مجرد نتيجة للحضارة والاتجاه الآخر يراه أنه مجرد وسيلة لبناء الحضارة، وأيضا توصلنا إلى وجود نوع ثالث للضرر العمراني إضافة إلى النوعين الذين وضعهما ابن خلدون ، كما العمران الإسلامي قد تأثر بالقيم الإسلامية التي ساهمت وبشكل كبير في تنظيمه بشكل كبير في تنظيمه. . However, what is common in eliminating harm is in matters of worship and some transactions. However, the matter is otherwise. Islamic law came to relieve the hardship on people in many fields that continue to exist and are required by people’s lives, including urbanization among these fields. We have found that urbanism has two concepts among researchers: one direction sees it as merely a result of civilization, and the other direction sees it as merely a means of building civilization. We have also come to the conclusion that there is a third type of urban damage in addition to the two types developed by Ibn Khaldun. Islamic urbanism has also been influenced by Islamic values that have contributed significantly to It is highly organized in its organization.

الكلمات المفتاحية: الضرر العمراني؛ تنظيم المدينة؛ العمران الإسلامي؛ المدينة الإسلامية. ; Urban damage; City organization; Islamic urbanism; Islamic city.


السياق التاريخي لظهور الاعتقاد القادري (420هـ/1029م): قراءة في الصراع المذهبي والتوظيف السياسي

بوبيدي حسين, 
2025-01-06

الملخص: مثّل القرنان 4هـ/11م و 5هـ/11م مرحلة بالغة الأهمية في الصراع السياسي والمذهبي بين الخلافتين العباسية ومركزها بغداد، والفاطمية التي انتقلت منذ 362هـ من المهدية إلى القاهرة، وقد استفاد المدّ الشيعي مشرقا من وقوع الخلفاء العباسيين تحت سيطرة العائلة البويهية الشيعية، كما طوّر جهازه الدعائي من خلال دعاته المبثوثين في مختلف المناطق الخاضعة -ولو صوريا- للخلافة السنية، وقد استدعى ذلك ردّا من الخلفاء العباسيين، الذين حاولوا -رغم ضعف سلطتهم- محاصرة المدّ الشيعي وإضعافه عبر وسائل متعددة، ومثّل الجانب العقائدي عند الخليفة القادر بالله العباسي سلاحا بالغ الأهمية في إسقاط عقائد الفاطميين وكسر الدعاية المذهبية لدولتهم. عمل الخليفة القادر بالله على دعم رؤية أهل السنة؛ باعتبارهم كتلة فكرية واحدة، من خلال ما عرف بـ: الاعتقاد القادري، ورأى ضرورة استيعاب مختلف المقولات التي تشكلت في مواجهة تيارات الشيعة والمعتزلة والخوارج، وتجاوز العداوة العباسية للأمويين عبر الإقرار بصحة خلافتهم، لتكون دولة بني العباس بمثابة استمرارية لخط سياسي عقدي يبدأ من أبي بكر الصديق ويصل إلى القادر نفسه، ولأجل ترسيخ هذا الفهم الذي أقره الفقهاء السنّة قام باستتابة المخالفين، وأخذ توقيعاتهم على رجوعهم عن مذاهبهم، ومنعهم من التدريس والمناظرة استنادا إلى مقولاتهم، وواصل الخليفة القائم سياسة والده، وسعى لتثبيت الاعتقاد القادري كمرجعية سنية عليا، ووقّع الفقهاء عليها، وعلى "أن هذا اعتقاد المسلمين، ومن خالفه فقد فسق وكفر". The 4th and 5th centuries AH (10th and 11th century AD) represent a highly significant phase in the political and doctrinal conflict between the Abbasid Caliphate, centered in Baghdad, and the Fatimid Caliphate, which moved from Mahdia to Cairo, the new capital of the Ismaili Shia, in 362 AH. The eastward Shiite expansion benefited from the control of the Shiite Buyid family over the Abbasid caliphs. Additionally, it developed its propaganda apparatus through its missionaries spread across various regions under the Sunni Abbasid Caliphate. This prompted reactions from the Abbasid caliphs, who, despite their weakened authority, sought to contain and weaken the Shiite expansion through various means. The doctrinal efforts of the Abbasid Caliph al-Qadir Billah were notably significant in undermining the Fatimid ideas and countering their sectarian propaganda. Caliph al-Qadir Billah worked to achieve victory for the Sunnis by unifying them as a single intellectual bloc through what became known as the "Qadiri Creed." He sought to incorporate various ideas that emerged in opposition to the Shia, Mu'tazilite, and Kharijite sects. He also established a framework to overcome the enmity between the Abbasids and the Umayyads by recognizing the legitimacy of the Umayyad Caliphate, presenting the Abbasid state as a continuation of a political and doctrinal project that began with Abu Bakr al-Siddiq and extended to Caliph al-Qadir himself. To solidify this creed, which was endorsed by Sunni scholars, he demanded that dissenters renounce their beliefs, required them to sign statements of their abandonment of deviant sects, and prohibited them from teaching or debating based on their previous doctrines. Caliph al-Qa'im continued his father's policy, reinforcing the Qadiri Creed as the Sunni doctrinal reference for the Abbasid state, with scholars signing a declaration that this was the belief of Muslims and that anyone who opposed it was considered impious and heretical.

الكلمات المفتاحية: الخليفة القادر بالله ; الاعتقاد القادري ; بغداد ; أهل السنة ; الشيعة ; الاسماعيلية ; Caliph al-Qadir Billah ; Qadiri Creed ; Baghdad ; Sunnis ; Shia ; Ismailis



Les 10 articles les plus téléchargés